نکات ایمنی خمیرگیر صنعتی

مقدمه

دستگاه های مورد استفاده در آشپزخانه های صنعتی بسیار حرفه ای و پیشرفته می باشند که استفاده از آن ها نیاز به آموزش و کسب تجربه دارد. عدم توجه به نکات ایمنی در هنگام استفاده از هر یک از این دستگاه ها می تواند خسارت های جبران ناپذیری را برای افراد با خود به همراه داشته باشد. در همین راستا در این مقاله قصد داریم شما را با نکات ایمنی استفاده از دستگاه خمیرگیر صنعتی به عنوان یکی از دستگاه های پرکاربرد آشپزخانه های صنعتی آشنا نماییم. علاوه بر دستگاه خمیرگیر صنعتی استفاده از دستگاه های دیگری نیز همچون تنور گردان نانوایی نیاز به توجه به برخی نکات ایمنی داشته که توصیه می شود تنها افراد با مهارت و آموزش دیده از این دستگاه ها استفاده نمایند.

دستگاه خمیرگیر صنعتی

دستگاه خمیرگیر همان طور که از نامش مشخص است دستگاهی است که برای ما یک خمیر یک دست با بافتی فوق العاده تولید می نماید. به منظور آن که همه ی افراد بتوانند از این دستگاه استفاده نمایند دستگاه خمیر گیر در دو نوع خانگی و صنعتی تولید شده است که هر یک از افراد متناسب با نیاز خود می بایست از یکی از آن ها استفاده نماید. مهم ترین تفاوتی که میان این دو نوع خمیرگیر وجود دارد اندازه ، ظرفیت و حجم خمیر تولیدی می باشد. خمیرگیر خانگی به جهت مصارف خانگی و تولید نان و شیرینی در خانه با ظرفیتی حدود 3 تا 5 کیلوگرم مورد استفاده قرار میگیرد این در حالی است که خمیرگیرهای صنعتی بسیار غول پیکرتر با ظرفیتی در حدود 40 کیلوگرم می باشند با توجه به اندازه بزرگتر و قدرت بیشتر خمیرگیرهای صنعتی توجه به نکات ایمنی در هنگام استفاده از آن ها اهمیت بیشتری پیدا می کند به همین دلیل در ادامه به معرفی و ارائه برخی نکات ایمنی در ارتباط با دستگاه خمیرگیر صنعتی پرداخته می شود. البته لازم به ذکر است که کاربران خمیرگیر های خانگی نیز می بایست با احتیاط و با رعایت نکات ایمنی اقدام به استفاده از این دستگاه نمایند.

دستگاه خمیرگیر صنعتی وسیله ای پرکاربرد و مورد استفاده در مشاغل گوناگون همچون نانوایی ها ، شیرینی فروشی ها، فروشگاه های فست فود و … می باشد ک به کمک آن خمیری یک دست جهت آماده سازی مواد غذایی گوناگون بدست می آید. این دستگاه کاربردی ابعاد و اندازه های گوناگونی داشته که هر یک از مشاغل می بایست متناسب با اندازه آشپزخانه ، حجم تولید روزانه و… حجم متناسب خود را خریداری نمایند.

نکات ایمنی کار با خمیرگیر صنعتی

همان طور که در بالا گفته شد خمیرگیر صنعتی وسیله ای بسیار پرکاربرد بوده که توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار میگیرد. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که نیاز به کار با دستگاه خمیرگیر صنعتی دارید لازم است به این نکته توجه داشته باشید که این دستگاه در کنار کارهای مهمی که برای ما انجام می دهد در صورت استفاده نا آگاهانه از آن می تواند برای افراد خطراتی را به وجود آورد که برخی از آن ها غیر قابل جبران می باشند. به همین منظور در ادامه به برخی نکات ایمنی برای کار با خمیرگیر صنعتی می پردازیم تا شما بتوانید با رعایت این موارد از خطرات احتمالی این دستگاه بکاهید.

  • آموزش پرسنل : اولین نکته قابل توجه در مورد استفاده از دستگاه خمیرگیر صنعتی آن است که آموزش های لازم جهت استفاده از دستگاه به تمامی پرسنل و افرادی که از این دستگاه استفاده می نمایند به صورت دقیق و اصولی داده شود.
  • نگهداری مناسب و سرویس منظم : استفاده مداوم از هر نوع دستگاهی پس از مدتی برای آن مشکلاتی را به وجود می آورد که نیازمند بررسی های دوره ای و منظم می باشد. در نتیجه لازم است در زمان های منظم از سلامت دستگاه خمیرگیر و عملکرد صحیح هر یک از قطعات اطمینان حاصل کنید.
  • نظافت دستگاه : یکی از نکات مهم در استفاده از دستگاه خمیر گیر آن است که با استفاده از شوینده های مناسب ، دستگاه از هرگونه آلودگی تمیز و شسته شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که پیش از شروع نظافت دستگاه، مطمعن شوید که دستگاه به طور کامل خاموش شده است.
  • توجه به دفترچه راهنما : یکی از مهم ترین راهنماها که می تواند شما را در استفاده درست و اصولی از دستگاه هدایت نماید دفترچه راهنما آن می باشد که لازم است پیش از استفاده از دستگاه به صورت دقیق تمامی بخش های آن مطالعه شود.
  • نصب محافظ برق : با توجه به آن که ممکن است در هر لحظه از شبانه روز برق دچار نوسان شود بهتر است جهت حفظ سلامتی دستگاه بر سر جریان برق وارده بر آن محافظ برق نصب گردد.
  • انتخاب مکان مناسب برای دستگاه : مکان قرار گیری دستگاه باید به گونه ای انتخاب گردد که افرادی که از آن استفاده می نمایند به طور کامل بر آن تسلط داشته و به راحتی بتوانند از آن استفاده نمایند.
  • بهره گیری از محافظ فلزی خمیرگیر : در طراحی بسیاری از دستگاه های خمیرگیر نانوایی برای افزایش ایمنی و سهولت کار کردن با آن یک محافظ فلزی طراحی و تعبیه شده است. نقش این محافظ آن است که دستگاه تنها با نصب آن روشن شده و با برداشتن آن خاموش می گردد و در نتیجه ایمنی افرایش پیدا می کند.
  • خاموشی دستگاه پس از کار : به منظور آن که بتوانید عمر دستگاه خود را افزایش داده و از آن تا مدت ها بدون مشکل استفاده نمایید می بایست پس از هربار استفاده از دستگاه آن را خاموش نمایید. روشن بودن مداوم و بدون استفاده از دستگاه می تواند باعث خرابی آن شود.
  • خاموشی در مواقع ضروری : به افرادی که از دستگاه خمیرگیر استفاده می نمایند می بایست آموزش های لازم جهت خاموش کردن دستگاه در شرایط بحرانی داده شود تا بتوانند در مواقع لازم به درستی عمل نمایند. همچنین رعایت نکات ایمنی در آشپزخانه مانند خاموشی اضطراری و یا اطفای حریق باید به صورت کاملا دقیق و قابل دسترس اجرا شده باشد.

نتیجه گیری

خمیر یکی از اصلی ترین مواد در تهیه بسیاری از نان ها و غذا ها می باشد که هرچه کیفیت خمیر بالاتر باشد کیفیت نهایی غذا نیز افزایش پیدا می کند. به منظور تولید یک خمیر با کیفیت آشپزخانه های صنعتی از دستگاه خمیرگیر صنعتی و در کنار آن دستگاه پخت نان با حرارت غیر مستقیم استفاده می نمایند که تاثیر بسزایی در کیفیت غذا خواهد داشت. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با نکات ایمنی که لازم است تا در هنگام استفاده از خمیرگیر صنعتی رعایت نمایید آشنا کنیم به امید آن که بتوانید بدون ایجاد هرگونه مشکلی بهترین خمیرهارا با استفاده از این دستگاه تولید نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *