تفاوت میکسر و خمیر گیر چیست؟

مقدمه

برای آن که بتوانند قبل از پخت نان، کلوچه و پیتزا و… در رستوران‌ ها، نانوایی‌ ها و قنادی و غیره خمیر را آماده سازی کنند، نیاز به دستگاه‌ هایی مانند: خمیر گیر و میکسر دارند. این دو دستگاه به وسیله ی مخزن بزرگی که دارند، قادرند به راحتی با استفاده از تیغه‌ های مخصوص خود هر نوع موادی که در آن ها ریخته می ‌شود را با یک دیگر میکس نمایند و به خوبی آن ها را ورز دهند.

 در واقع کار هر دوی این دستگاه‌ ها مخلوط کردن مواد اولیه  برای آماده سازی یک خمیر کاملا یک دست می‌ باشد. اما در کنار شباهت ‌هایی که این دو با هم دارند در برخی موارد تفاوت‌ هایی نیز در آن ها دیده می ‌شوند. که هدف از نوشتن این مقاله نیز بررسی همین تفاوت‌ ها می‌ باشد.

 چنان چه راجع به تفاوت میکسر و خمیر گیر اطلاعاتی ندارید. من به شما پیشنهاد می ‌کنم تا آخر مقاله با من همراه باشید. برای تهیه ی دستگاه ‌های پخت نان با حرارت غیر مستقیم گروه تولیدی صنعتی سما توحید با بیش از ربع قرن سابقه می توانند شما را راهنمایی کنند و بهترین دستگاه ‌ها را به شما ارائه دهند.

منظور از خمیر گیر چیست؟

به طور کلی دستگاه ‌هایی که به وسیله آن خمیر تولید می ‌کنند به منزله ی مخلوط کردن و هم زدن مواد اولیه خمیر و محتویاتی که به آن اضافه می‌ نمایند، ساخته می ‌شوند. این دستگاه‌ ها با توجه به شغل مورد نظر و میزان حجم خمیری که برای پخت نان و غیره نیاز دارید، در ابعاد متنوعی ساخته می‌ شوند و بیشتر از چهل کیلوگرم مواد را نمی ‌توان در آن ها برای میکس کردن قرارداد. علاوه بر خمیر گیر در نانوایی از این  دستگاه در رستوران‌ ها برای مخلوط کردن گوشت هم استفاده می‌ کنند.

 اگر موادی که در داخل کاسه خمیر گیر نانوایی ریخته می ‌شود از ظرفیت آن بیشتر باشد، مدت زمان میکس کردن مواد طولانی ‌تر خواهد شد و با گذشت زمان نیز دستگاه شما خراب می‌ گردد. بنابراین قبل از خریداری آن ها بایستی در ابتدا مشخص کنید، که روزانه چه حجمی از مواد را برای میکس کردن نیاز دارید و بر اساس آن باید ظرفیت دستگاهی که قصد خریداری آن را دارید، تعیین نمایید.

علاوه بر آن اگر مواد اولیه ‌ای که در داخل این دستگاه‌ ها می ‌ریزید، سفت باشد بایستی خمیر گیری را خریداری کنید، که دارای توان موتور بالا باشد، تا به آن فشار وارد نشود و مصرف برق دستگاه نیز بالا نرود. اکنون که با دستگاه خمیر گیر آشنا شدید در ادامه راجع به میکسر با شما صحبت می‌ کنم.

 منظور از میکسر چیست؟

تیغه‌ هایی که در داخل میکسر ها به کار رفته شده توانایی میکس کردن مواد چه به صورت جامد و چه به شکل مایع را دارند. و دارای چند تیغه متفاوت برای هم زدن مواد گوناگون می ‌باشند، تا به راحتی بتوانید آن ها را تعویض و استفاده نمایید. مثل: تیغه و پاروهای پهن.

برای ساخت مواد آرایشی، بهداشتی، محصولات دارویی، شیمیایی و هم چنین ساخت مصالح ساختمانی و ملات سازی از میکسر استفاده می‌ کنند. جنس بدنه ی این دستگاه را از آلیاژ ‌های مختلفی مانند: چدن، فولاد، آلومینیوم، تیتانیوم می‌ سازند. که ضد زنگ و مقاوم می باشند. علاوه بر آن استفاده از چند تیغه در این دستگاه باعث می‌ شود که به راحتی هر موادی در آن با هم دیگر ترکیب شوند و در نهایت یک ماده نهایی و یک دست را تولید کنند.

آشنایی با مهم ترین تفاوت‌ های خمیر گیر و میکسر:

همان طور که قبلاً در ابتدای مقاله اشاره کردم، با این که این دو دستگاه وظیفه ی میکس کردن مواد را دارند و از نظر ظاهری شبیه به هم می ‌باشند. اما در عمل و اجزای تشکیل دهنده کمی با هم تفاوت دارند که در ادامه به بررسی مهم ترین آن ها می‌ پردازم.

تفاوت خمیر گیر و میکسر از نظر موارد استفاده:

میکسر ها به دلیل قوی بودنشان در صنایع مختلفی از جمله: تصفیه آب، کشاورزی، ساخت خودرو و کاغذ، محصولات آرایشی، بهداشتی، رستوران ‌ها، فست فودی ‌ها و غیره به کار می ‌روند. اما خمیر گیر ها را بیشتر در قنادی‌ ها و کارگاه‌ های شیرینی ‌پزی و نانوایی استفاده می ‌کنند.

 یکی دیگر از تفاوت‌ های بین این دو دستگاه از نظر عملکرد مخزن آن ها می ‌باشد. که در ادامه راجع به آن توضیحات کامل تری را به شما ارائه می دهم.

فرق میکسر و خمیر گیر از نظر مخزن:

هنگام استفاده از خمیر گیر ها وقتی مواد اولیه را داخل مخزن آن ها می ‌ریزید، کاسه آن ثابت خواهد ماند و فقط تیغه آن شروع به چرخیدن و میکس کردن مواد می‌ کند. در صورتی که در استفاده از میکسر ها مخزن آن نیز شروع به چرخش به همراه تیغه‌ های خود می ‌کند و این خصوصیت آن باعث می ‌شود که حتی زمان اضافه کردن مایعات به داخل مخزن نیز به خوبی با هم دیگر مخلوط شوند و در نهایت یک خمیر یک دست را به شما ارائه می دهند.

بررسی تفاوت میکسر و خمیر گیر از نظر قیمت:

از نظر میزان هزینه ای که برای خرید این دو دستگاه نیازمند هستید، باید به عرض شما برسانم که خمیر گیر ها به صرفه ‌تر از میکسر ها می‌ باشند. چرا که قدرت موتور و تیغه‌ های دستگاه میکسر بیشتر از خمیر گیر می‌ باشد و برای خریداری آن نیز نیاز به پول بیشتری دارید. از رایج ‌ترین میکسر ‌هایی که در داخل قنادی استفاده می ‌کنند، می‌ توان به مدل اسپیرال با پارو های مارپیچی اشاره کرد.

 نتیجه گیری:

من در این مقاله شما را با دو دستگاه میکسر و خمیر گیر آشنا کردم و از مهم ترین تفاوت‌ های این دو با هم برای شما مطالبی را ارائه دادم. طبق موضوعاتی که در این محتوا نوشته شد، شما برای خریداری این دو دستگاه باید به توان موتور و ظرفیت آن ها دقت کنید و بر اساس نوع فعالیتتان مناسب ترین آن ها را تهیه نمایید، تا از این طریق در مصرف برق و هزینه‌ های اضافی هم صرفه‌ جویی کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *