رعایت بهداشت در نانوایی ها از دیدگاه نشریه نگاه هستی

رعایت بهداشت در نانوایی

رعایت بهداشت در هر محیط کاری از واحدهای تولیدی گرفته تا ،خدماتی ،ادارات کارخانه ها و غیره بسیار در روند کار آن مجموعه مؤثر است اما در برخی مشاغل به ویژه اصنافی که با خوراک مردم سروکار دارند به امری حیاتی تبدیل میشود چراکه مستقیماً با سلامتی مردم در ارتباط است. نانوایی نیز یکی از همین مشاغل است که رعایت بهداشت در آن بسیار مؤثر است چه بهداشت محیطی چه بهداشت فردی.

در این گزارش با کارگران و مدیران نانوایی همکلام شدیم تا نظر آنها را نیز در این باره بشنویم صفری یکی از متصدیان نانوایی سنتی با پخت بربری در گفت وگو با نگاه هستی گفت: یکی از الزامی ترین مسائلی که در نظافت نانوایی باید رعایت شود این است که کارکنان نانوایی وسایل نظافت شست و شو و استحمام اختصاصی داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.

وی افزود: همچنین داشتن دمپایی برای تمامی کارکنان و البته دمپایی جداگانه برای سرویس بهداشتی ضرورت دارد. به گفته این متصدی ،نانوایی حمام کردن روزانه یا یک روز در میان در فصل تابستان برای نظافت شخصی کارگران امری مهم و واجب است.

نظافت شخصی نانوایان بسیار مهم  است

در ادامه قلی زاده نانوای دیگر گفت: حتی الامکان شاطرها و کارگران نانوایی باید موی سرشان کوتاه باشد و استفاده از کلاه هنگام کار الزامی است. وی افزود: تمیز بودن دستها و ناخن ها یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مد نظر قرار گیرد و همچنین برای پاک کردن عرق دست و صورت از دستمال یا حوله شخصی باید استفاده شود. به گفته این ،نانوا کارگران باید در صورت مبتلا شدن به سرماخوردگی یا بیماریهای واگیر از کار کردن در نانوایی خود داری کرده یا در صورت اجبار برای سرکار آمدن حتماً از ماسک استفاده کنند.

استفاه از سیگار در محیط نانوایی ممنوع

عبادی نانوای شرق پایتخت نیز در ادامه گفت: استفاده از سطل زباله دردار برای جلوگیری از ورود حشرات موذی به داخل نانوایی بسیار ضروری است.

وی افزود: برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار در محیط نانوایی از جاروهای دسته دار نباید استفاده کرد و باید جاروها را کمی نم دار کرد که این نیز از جمله مواردی است که ممکن است برخی نانوایان به آن اهمیت ندهند.

به گفته عبادی شست و شو و ضدعفونی سازی هفتگی ،درها شیشه ها توری ها و دیوارها از دیگر الزامات بهداشتی نانوایی ها است که عموماً رعایت نمی شود و همچنین در نظافت سرویس بهداشتی نانوایی و محل استراحت کارکنان برای جلوگیری از ایجاد بیماری عفونی باید دقت کافی شود. وی افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم در نانوایی عدم استفاده از سیگار است که این موضوع نیز به ندرت در برخی نانوایی ها دیده میشود.

بهداشت تجهیزات نانوایی امری ضروری است

خمیر از بهترین محیط های مغذی برای رشد و تولید سم توسط باکتری ها است. بنابراین رعایت مواردی چند از اصول اولیه بهداشتی می باشد:

– سطوح میز کار، ماشین آلات باید کاملا صاف و قابل شست و شو باشد تا از رشد کپک جلوگیری شود.

– سطوح سینی ها چرب (در فانتزی) و در پایان کار با جریان آب گرم و مواد شوینده مجاز شسته شود.

– میز کار وسایر وسایل باید روزانه تمیز شود، تمیز نمودن اتاق تخمیر هم مهم است.

– به هیچ عنوان روغن سوخته و روغن استفاده شده در پخت قبلی را مجددا مورد استفاده قرار ندهید.

– در پخت سنگکی رعایت بهداشت دقیق پاروی حمل خمیر و جمع آوری سنگهای تنور زیر پا ریخته شده مهم می باشد.

– در پخت نان تافتون، لواش، بربری، تمیز بودن میز چانه گیری، میز وردنه زنی، کاردک‌ها، دستگاه خمیرگیر، ماشین آلات و ترازو از موارد ضروری و مهم است.

– استفاده کردن از مواد افزودنی بهداشتی

– در تمام نانواییها نصب توری روی خمیرگیر، تغاره وظروف خمیر ترش جهت رعایت کردن بهداشت در محیط نانوایی لازم است.

– استفاده از خمیر گیر استیل، به دلیل ضد زنگ بودن و مقاومت نسبت به خوردگی در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها توصیه شده است.

– نوسازی واحد نانوایی، کاشی کاری دیوارها، سنگ یا سرامیک نمودن کف و دیوارها، میز کار استیل یا سنگی با قابلیت شستشوی مناسب مطمئن ترین روش برای مبارزه با آلودگی های نانواخانه است.

– استفاده از دستگاه های پخت استاندارد وتمیز کردن مرتب داخل تنور یا دستگاه پخت علاوه بر تاکید در کیفیت و رنگ نان، مانع از بروز آلودگی می گردد.

کاظمی نانوای دیگر پایتخت اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم بهداشت تجهیزات نانوایی است که اگر رعایت نشود و به موقع تمیز و استریل نشود، ممکن است سبب بروز مشکلاتی برای مصرف کننده شود.

وی در ادامه گفت: تمیزی سطوح میز کار و ماشین آلات باید مشهود .باشد. در ضمن موارد مذکور باید قابل شست وشو باشد تا از رشد کیک جلوگیری شود در غیر این صورت سبب آلودگی نان خواهد شد. به گفته کاظمی نصب هواکش با قدرت مکش بالا برای دستگاه پخت نان نیز ضروری است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *